אליהו ברוננגרבר נולד בפולין בשנת 1922. הוא התגייס לצבא האדום עם פרוץ מלחמת העולם השנייה ושירת כנהג קטר של רכבות משוריינות. כשעלה ארצה בשנת 1949 החל לעבוד כנהג קטר ברכבת ישראל, תפקיד אותו אהב מאוד. בשנת 1978, בדרכו למשמרת בעבודה, עבר תאונת דרכים בה נהרגו שניים מחבריו. אליהו נפצע קשה, נאלץ להפסיק את עבודתו כנהג קטר, מיד עם החלמתו חזר לעבודה ברכבת והדריך נהגים עד הגיעו לגיל הפרישה. כגמלאי המשיך לעבוד ולהתנדב כמנהל מוזיאון הרכבת עם הקמתו בשנת 1983, והיה אחראי על תפעולו השוטף ועל אחזקתו. תחביבים ואוספים רבים היו לאליהו, והעיקרי שבהם איסוף בולים. האוסף כולו מוקדש לנושא מרכזי אחד, אותו אהב יותר מכל, רכבות. במשך עשרות שנים אסף אליהו בולים בנושא הרכבות מכל רחבי העולם. הוא קנה והחליף בולים עם אספנים מחו"ל, כולם עם תמונה או ציור של רכבת או פריט מתחום הרכבות. כמו כן, פעל עם חבריו לפתח את תחום הבולאות בנושא הרכבות בישראל ותרם מהאוסף הפרטי שלו למוזיאון הרכבת. היו לו גם אוספים נוספים עם שקשורים לנושא הרכבת, כגון אוסף גלויות, אוסף מעטפות היום הראשון, אוסף חותמות רכבת בשרות הבולאי, תמונות ויצירות אומנות בדמות קטרים שהכין אליהו מחלקי שעונים ישנים. |
אוסף בולי הרכבות הייחודי של אליהו ברוננגרבר ז"ל, מהגדולים בעולם המוקדש לרכבות, מציג את עושרו של עולם הרכבות. כל הבולים המוצגים נאספו על ידי אליהו במשך עשרות שנים וניתן ללמוד מהם על העולם המשתנה בכלל ועולם הרכבות בפרט. בול הוא נייר קטן המודבק על מכתב ומעיד על תשלום דמי משלוח לרשות הדואר לצורך העברת המכתב לנמען. אספנות הבולים הייתה בעבר תחביב נפוץ ומוכר. אספנים מכל העולם החליפו ביניהם בולים או רכשו אותם בכסף. ערכם האספני נקבע לפי חשיבותם או לפי הזמינות שלהם ובהתאם לציור או לתמונה המופיעים עליהם. באוסף ישנם בולים בודדים שהונפקו עם רעיון או נושא מסוים הקשור במישרין או בעקיפין לתחום הרכבות. ישנן גם סדרות בולים שהונפקו לכבוד אירוע מיוחד או לציון תקופה של מספר שנים. סוג נוסף של סדרה מכילה בולים בעלי תמונה או איור זהה שהונפקו בצבעים שונים, בעיקר כדי להבדיל בין ערכיהם הכספיים. האוסף המוצג כאן לראשונה לציבור הינו חלקי בלבד. צוות מוזיאון הרכבת בחר את מספר מצומצם של בולים שיוצגו כך שיהיה ניתן להתרשם מהמגוון הרחב של האוסף, מהעושר ומהצבעוניות של מבחר הבולים מכל העולם שנאספו במהלך השנים על ידי אדם אחד בנושא אחד. האוסף השלם כולל עשרות אלפי בולים שאסף אליהו מכמעט כל המדינות בעולם (חלקן כבר לא קיימות היום). חלק מהבולים הגיעו מארצות שנשלטו על-ידי מעצמות גדולות, עוד בטרם קיבלו את עצמאותן או הועברו לשליטה של מעצמה אחרת. הבולים הם מתקופות שונות, החל מהמאה ה-19 ועד לעשור השני של המאה ה-21. יש עליהם תמונות ואיורים של קרונות, קטרים, כלי עבודה ומסילה, תמרורים, מנהרות, תחנות, מפות קווי רכבת, מהנדסי רכבות ועוד… במבט ראשון לא תמיד רואים את הקשר בין הבול לרכבת, לכן נצטרך להתאמץ ולהסתכל קצת יותר מקרוב. התצוגה בקרון זה כוללת רק בולים בנושא רכבת ממדינות שונות בעולם. את הבולים בנושא רכבת בישראל ניתן למצוא בקרון הסמוך, ביחד עם אוספים נוספים מתחום הרכבות. האוספים נתרמו למוזיאון הרכבת על ידי בני משפחתו של אליהו ז"ל. |
41